Činnost

Vybíráme to nejdůležitější z projektů a změn, které se nám podařilo realizovat v průběhu období od ledna 2020 do října 2021.

  • Česko insPirativní - kniha o dobré praxi napříč republikou
  • DISCO - diskuze s centrálními orgány (co 14 dní)
  • Dobrá praxe - transparentní výběr nominantů do odborných funkcí
  • Fundraising - péče o dárce a vlastní systém dary.pirati.cz
  • Konsent - Respekt je profi. Participativní zmapování naší vnitřní kultury
  • LARP - lídrovský alternativní rozvojový program pro naše vzdělávání a růst
  • Pirátský Institut π - příprava a založení politického institutu Pirátů
  • Resortní týmy - podpora fungování odborné sekce strany
  • RP&PKS - pravidelné setkávání republikového předsednictva s předsednictvy krajů (co 6 týdnů)
  • Senioři na palubě - vybudování seniorské iniciativy, jejich "stříbrného programu" a zapojení do volební kampaně
  • Supervize - zavedli jsme pravidelné setkávání širšího týmu RP za účasti profesionálního supervizora
  • SVÝT - pravidelné setkávání výkonných týmů strany (co čtvrt roku)
  • Zahraniční média - kontakty a rozhovory na žádost zahraničních médií, volební pozorovatelé (ODIHR)


Na podzim roku 2019 Olga poprvé oslovila pirátské zastupitele, radní a další členy s otázkou, co se jim v jejich krajích, městech, obcích povedlo uskutečnit nebo prosadit a jak tím inspirovat další. Se slibem, že dotáhne knížku sdílených pirátských řešení nejen pro komunální politiku pak kandidovala v lednu 2020 do republikového předsednictva. Díky spolupráci mnoha desítek lidí vznikl unikátní katalog reálných pirátských řešení.

Celá kniha Česko insPirativní je dostupná zde.

Texty psaly desítky autorů, z nichž někteří se zúčastnili i slavnostního křtu 9.9.2020 . Mezi tématy je zahrnuto jak zapojení odborníků-dobrovolníků do boje s pandemií COVID19 CZ, konkrétní návody k řešení dostupnosti bydlení či zvýšení transparentnosti hospodaření veřejné správy, již uskutečněné nápady, jak zlepšit stravování ve školních jídelnách, nebo katalog kroků pro lepší nakládání s vodou či zelení.

Realizace: Olga Richterová a Jan Vrobel


CeskoInspirativni.PNG


disco.jpg


DISCO

Martin Kučera vytrvale připomínal nutnost více komunikovat s členy strany. Nabídli jsme tedy možnost pravidelných interpelací na členy RP. Formát nazvaný DISCO (diskuse s centrálními orgány) se koná 1x za 14 dní.

Zatím proběhly tyto:

  • 22.7.2021 s Ivanem Bartošem
  • 5.8.2021 s Vojtou Pikalem
  • 2.9.2021 s Olgou Richterovou
  • 16.9. s Martinem Kučerou a Šárkou Václavíkovou
  • ?? s kontrolními orgány (KK a RK)

Zápisy z interpelací najdete zde.

Pozvánky chodí newsletterem.


Transparentní výběrová řízení: metodika byla schválena usnesením republikového předsednictva z 6. 1. 2020 a všem týmům bylo doporučeno podle ní postupovat.

Celý dokument slouží jako dobrá praxe pro nominující subjekty, které vybírají nominanty do odborných funkcí tak, aby byl výběr spravedlivý, transparentní, odborný a v souladu s politikou nominujícího subjektu a aby vybraný nominant co nejlépe vyhovoval potřebnému profilu z hlediska poptávaných kompetencí i orgánu jako celku. Nominace do funkce je typicky důsledek politických dohod, kdy si strany rozdělí nominanty dle politického klíče nebo jim toto právo náleží ze zákona (např. u orgánů VZP). Tento návod je však přiměřeně použitelný i na nominace do jiných odborných funkcí.

Jde o příručku, která popisuje postup vhodný a doporučený, nicméně každá organizace je jiná ať už velikostí, odborností či zadáním zřizovatele a je tedy pochopitelné, že se dá použít pouze základ a zbytek je třeba přizpůsobit konkrétní situaci. Je doporučeno ho plně uplatnit u dozorčích rad nejvýznamnějších veřejných podniků, naopak u akciovek s několika zaměstnanci může být vhodnější postupy modifikovat. Postupy jsou navrženy tak, aby byl dodržen princip efektivity, tj. například časově náročné kroky (prověření důvěryhodnosti, zjišťování referencí apod.), jsou načasovány na dobu, kdy již došlo k dostatečné selekci uchazečů.

Výběrové postupy nelze vztahovat na nominace osob do vnitřních orgánů zastupitelských sborů (výborů) či politické posty ve vrcholné exekutivě (vládě a radě města), které jsou určeny politickým vyjednáváním a obsazeny typicky volenými politiky na základě politických dohod. Výběrové řízení podle tohoto materiálu také nelze plně vztáhnout na administraci výběrového řízení podle služebního zákona či zákona o úřednících samosprávných celků, kde má přednost zákon.

Sepsali Matěj Kubíček a Jakub Michálek


Vyberka2.PNG


Fundraising

tahejte-za-nitky.jpg


Fundraising - Aleš Krupa jako vedoucí kanceláře z pověření republikového předsednictva a ve spolupráci s technickým odborem a dvěma fundraisery na částečný úvazek rozjel web dary.pirati.cz v září 2020. Začali jsme tedy aktivně řešit udržení dosavadních dárců, a rozvoj dárcovství na cílené lokální kampaně. Vnitřní i vnější fundraising bude pro budoucí stabilitu Pirátů klíčový.

Pro českou pirátskou stranu je zásadní finanční podpora našich pravidelných a jednorázových dárců. Nejsme strana, která by se opírala o podporu pochybných subjektů s nabídkou "něco za něco". Chceme se opírat o podporu individuálních dárců. Finanční podpora nám pomáhá jednak dlouhodobě a systematicky plánovat a rozvíjet naše aktivity i být více nezávislí na našem rozpočtu.

Každý, komu se líbí náš program a sdílí naše hodnoty a přesvědčení, nás může transparentně a jednoduše podpořit na naší darovací stránce. Může si vybrat konkrétní projekt či kampaň, konkrétní kraj či místní sdružení, nebo darovat na Piráty jako takové.

Darovat může jednorázově nebo se stát našim pravidelným dárcem. K dispozici jsou standartní platební metody jako například kartou, přes účet nebo Apple pay a Google pay, ale také například formou krypto měn.

Fundraising není pouze o získávaní darů pro organizaci na její fungování, rozvoj a činnosti, kterými se zabývá, ale také o péči o dárce. Proto se náš tým složený z profesionálů, podporován moderními technickými systémy snaží, aby komunikace s dárci a příznivci i péče o ně byla co nejlepší.

Děkujeme všem za vaši podporu!


Pod vedením nezávislé organizace Konsent proběhlo mnohaměsíční participativní mapování vnitřní kultury v Pirátech pod názvem Respekt je profi. Jde o projekt Ivana Bartoše podpořený desítkami lidí, kteří odvedli mnoho hodin práce nejen v rámci činnosti pracovní skupiny k Respekt je profi. Zapojit se mohl každý člen, například formou odpovědí na podrobný celostranický dotazník. V současné době je k dispozici propracovaný přehled návrhů změn vycházejících z mnohaměsíční práce, který byl ve své finální podobě zveřejněn v rámci představení výstupů pracovní skupiny (v srpnu 2021). Po volbách na podzim 2021 čeká Piráty ještě fáze implementace.


Konsent

Konsent


Institut π

Seniori1.PNG


Pirátský Institut π byl koncem září 2021 registrován jako zapsaný ústav. Jeho založení významně pomohli dobrovolníci a aktivně zapojení členové ( Dan Mazur, Janka Michailidu, Ivor Kollár, Ondra Kolek, Jakub Michálek, Dalibor Záhora, Petr Fojtík, Viktor Derka, Milan Daďourek, Vít Křížka, František Doseděl, David Satke, Jindřich Lerch a členové republikového výboru ). Za RP v návrhové části koordinovala Olga Richterová, a ve finále v části administrativní (zápis do rejstříku) věc za RP řešil Vojtěch Pikal.

Představení základních principů institutu proběhlo online na celostátním fóru v lednu 2021, kde byla odhlasována související změna stanov a zakládací listina.

  • Činnost institutu se kromě publikační a analytické činnosti zaměřuje také na organizaci diskuzí, panelů a vzdělávacích a kulturních událostí.
  • Ve své činnosti se institut zaměřuje na společenské otázky a problémy spíše dlouhodobé, než krátkodobé.
  • Institut bude obsahovat participativní mechanismy pro zapojení zájemců z řad členů, příznivců i veřejnosti na stejné úrovni do své činnosti i rozhodování. (Olga Richterová navrhla za RP řešení zapojení dobrovolníků skrze dobrovolnický kruh.)
  • Odborné (vědecká rada) a provozní (ředitel) vedení institutu nejsou voleny či jmenovány politickými orgány přímo, ale na základě výběrového řízení.

Správní rada byla zvolena ve složení Markéta Gregorová, Marek Havrda, Jirka Kadeřávek, Ivor Kollár, Janka Michailidu, Marek Nečada a Viktor Tichák. Ze svého středu si jako předsedkyni zvolili na rok Markétu.

Činnost institutu lze sledovat v kanálu na Zulipu #Institut. Brzy budou zápisy i na fóru.


Vojta Pikal a Radek Holomčík na základě pověření RP z června 2020 založili pracovní skupinu, která se pustila do řešení reformy odborné sekce strany.

Tým vznikl v reakci na výtky, že schéma fungování odborných týmů by mělo vznikat na širší platformě. V červnu 2020 vznikl návrh rozložení týmů k připomínkování. Základní záměr byl vnést do struktury týmů nějaký pořádek. Po volbách 2017 vznikaly různé týmy a narážíme na to, že každý RT to dělá trochu jinak. Jde o to, aby týmy nebyly tlačeny do prostoru, který jim znemožní práci, ale zároveň aby to bylo dostatečně inkluzivní. Následovalo několik týdnů schůzek a debat, ze kterých vznikl Věcný záměr upgrade odborně-politické sekce strany. Ten byl opět podroben připomínkování. Současný návrh se tak snaží vytvořit platformu, která integruje určité týmy, koordinuje jejich spolupráci a vytvoří pool lidí, kteří se o problematiku zajímají. Cíl je umožnit smysluplné zapojení s jasnými pravidly všem, kdo o to mají zájem a mohou být přínosem.

Práce ve skupině se účastní přes 40 dobrovolníků. V core týmu, který na sebe vzal odpovědnost za dotažení reforma jsou krom zmíněných členů RP Dan Leština, Janka Michailid, Jan Bednařík a Dana Balcarová.


Reforma RT

diagram_odborna_sekce.jpeg


RP & PKS

Republikové předsednictvo


V červenci 2020 rozjela Olga Richterová pravidelná setkání Republikového předsednictva a předsednictev krajských sdružení, kterých se pravidelně účastní velká část RP i většina zástupců krajů. Setkání probíhají zhruba 1x za 6 týdnů, případně dle potřeby i častěji. Vyžaduje-li to situace, svolává RP i "tématická" setkání RP a PKS například k rozpočtu, kampani atd.

Zápisy jsou pořizované pro interní potřebu, od července 2020 do srpna 2021 proběhlo 9 setkání.


Senioři na palubě je iniciativa Pirátské strany zaměřená na spolupráci a porozumění mezi generacemi.

Projekt jsme začali připravovat v srpnu roku 2020. Smyslem platformy je přiblížit Českou pirátskou stranu a její programovou nabídku starším generacím a prohloubit mezigenerační spolupráci - do akcí se zapojují příslušníci všech generací včetně členů Mladého pirátstva.

Společně s aktivními seniory je cílem založit tzv. Paluby (pirátské kluby pro seniory/mezigenerační kluby) v regionech. Záměr je, aby se na chodu Palub podílely všechny generace, kvůli Covidu se ovšem jejich rozjezd zpozdil.

Podařilo se nicméně dát dohromady skupinu velmi aktivních seniorských "ambasadorů", s nimi jsme společně sestavili Stříbrný program (odkaz) a program účasti v kampani. Seniorští dobrovolníci dále jezdili se "Stříbrným šípem" - seniorským autobusem po republice, organizovali akce (např. sportovní odpoledne) a účastnili se kampaně na sítích přes rozhovory, videa a posty.

Realizace Olga Richterová (RP), Jakub Michálek (Poslanecký klub) a Ondřej Klimeš (velmi aktivní dobrovolník)

Koordinátory projektu jsou Nela Chudová a Jakub Holzer.

Na webu je představena i řada dobrovolníků.


Senioři na palubě


SVÝT

disco.jpg


SVÝT neboli setkání výkonných týmů strany je další z komunikačních novinek, tuto rozjela Olga Richterová a název vymyslel Míra Beránek na základě prosby o společné hledání nejlepšího pojmenování.

SVÝT navázal na předešlá setkání exekutivy strany, jelikož tato setkání již vzhledem k velikosti organizace přestávala stačit a bylo nutné vymyslet platformu, kde budou informace proudit lépe. SVÝT je tak další součást komunikačních pramenů z nichž se splétá lepší vnitřní informovanost.

SVÝT se koná čtvrtletně od června 2020, proběhl v termínech 12.6.2020, 27.11.2020, 21.3.2021, 18.6.2021, 5.9.2021. Umožňuje-li to situace, jsou tato setkání realizována osobně, v době, která osobnímu setkávání nepřeje, jsme ale bez problému zvládli setkání i na online platformě, a to včetně různých tématických diskuzí na přání účastníků.

Příští termín je 26.11.2021. Pozvánka a několik připomenutí je vždy zasíláno přímo zvaným týmům nebo jejich zástupcům. 

Zápisy ze SVÝTů jsou dostupné zde.


Zahraniční média - kontakty a rozhovory na žádost zahraničních médií, volební pozorovatelé (ODIHR)

V souvislosti s volbami na republikové předsednictvo již několik měsíců chodí žádosti o rozhovory, velkou část odbavuje Olga Richterová (The Economist, Neue Zürcher Zeitung, Der Spiegel, Le Monde, NRC (Holandsko), Frankfurter Allgemeine Zeitung, Deutschlandradio, Tim Gosling (nezávislý komentátor pro oblast centrální Evropy), Süddeutsche Zeitung, Polityka (Polsko) ). Volební pozorovatele má na starosti Vojtěch Pikal (připomínky k volebnímu zákonu) a Olga Richterová (k mediální praxi).


Zahraniční média

Tisk